Banks would be a hub for Corona virus very soon.
The rush in the banks have been increased manifold. Any one who visited any nationalised bank recently might have noticed this unusual crowd. The staff remain helpless to handle the excessive footfalls in the bank premises.
Most of the people are visiting the branches just to inquire something. Some have been confused by fake news spread. Few reasons I found are:
1. To Inquire and avail a covid support loan.
2. To request for moratorium
3. NHG/SHG group loan inquiry as well as documentaion.
4. Balance enquiry
5. Pass book printing
6.To confirm receipt of Rs. 500 X 3 sent by Central Govt.
7.To confirm receipt of LPG grant of ujjwal yojana.
8. To confirm receipt of LPG Subsidy in accounts.
9. To confirm receipt of PM Kisan fund.
10. To confirm receipt of scholarships in students account.
11. To confirm receipt of pension.
12. Adhaar seeding
13.A new rush started to open/ convert Jandhan Account as people started thinking that, now the govt is going to fill those accounts with some treasure.
14. Banks are sending many types of advertisement SMS to customers and the poor customers from village areas rush to the bank to confirm what the bank want to tell them.
Many people are misguided that the money they received from Govt will be returned if they don't withdraw them. Hence they make a queue at bank counter.
It has been observed that in a hurry to complete the works at the minimum possible time people forget about Covid19 and.social distancing . They remove their masks to ensure that they are audible to the counter staff. They stand very close to each other in front of the counters.as they worry that their turn may loss otherwise.
There is no check or record about the people who comes in. Its natural that people come from outside the state will visit the bank as.soon as they reach home either in person or through representatives.
Nobody can impose any age barrier for people who comes in as the financial business is individuals choice and right.
Another risk increasing aspect is the currency notes. They could be carrier of corona virus. Unfortunately many people are still in habit of wetting finger tips with their saliva for counting the cash.
Bankers and banks are at high risk. But no one Including banks management, does not realise this. No one found congratulating the bank staff for the risky services they provide during Covid19. Nobody offer them an antibody test as well as a flowers? So at the juncture of Covid19 Bank employees are forgotten by their Own employers and the Govt.
We need to control rush at bank branches. For that People themselves have to keep away from wandering inside the bank branches for silly inquiries.
IT'S A FACT THAT BANKS ARE HIGH RISK PRONE AREA AND MAY BECOME THE SOURCE OF INFECTION VERY SOON... BEWARE ..
Hindi translation:
बैंक बहुत जल्द कोरोना वायरस का केंद्र बन जाएंगे।
बैंकों में भीड़ कई गुना बढ़ गई है। हाल ही में किसी भी राष्ट्रीयकृत बैंक का दौरा करने वाले किसी भी व्यक्ति ने इस असामान्य भीड़ को देखा होगा। बैंक परिसर में अत्यधिक फूट को संभालने के लिए कर्मचारी लाचार रहते हैं।
ज्यादातर लोग कुछ पूछताछ करने के लिए बस शाखाओं का दौरा कर रहे हैं। कुछ फर्जी खबरों के प्रसार से भ्रमित हुए हैं। मैंने पाया कुछ कारण हैं:
1. एक कोविद सहायता ऋण प्राप्त करना और प्राप्त करना।
2. अधिस्थगन के लिए अनुरोध करने के लिए
3. एनएचजी / एसएचजी समूह ऋण जांच के साथ-साथ डॉक्यूमेंटेशन भी।
4. संतुलन जांच
5. पास बुक प्रिंटिंग
6. रुपये की प्राप्ति की पुष्टि करने के लिए। केंद्रीय सरकार द्वारा भेजे गए 500 X 3।
7. उज्ज्वला योजना के एलपीजी अनुदान की प्राप्ति की पुष्टि करें।
8. खातों में एलपीजी सब्सिडी की प्राप्ति की पुष्टि करने के लिए।
9. पीएम किसान निधि की प्राप्ति की पुष्टि करना।
10. छात्रों के खाते में छात्रवृत्ति की प्राप्ति की पुष्टि करना।
11. पेंशन की प्राप्ति की पुष्टि करना।
12. अधार बीजारोपण
१३. नई भीड़ ने जनधन खाता खोलना / बदलना शुरू कर दिया क्योंकि लोग सोचने लगे थे कि अब सरकार उन खातों को किसी खजाने से भरने जा रही है।
14. बैंक ग्राहकों को कई प्रकार के विज्ञापन एसएमएस भेज रहे हैं और गाँव के इलाकों से गरीब ग्राहक बैंक को यह बताने के लिए दौड़ते हैं कि बैंक उन्हें क्या बताना चाहता है।
बहुत से लोग गुमराह कर रहे हैं कि सरकार से उन्हें मिलने वाला पैसा वापस नहीं लिया जाएगा। इसलिए वे बैंक काउंटर पर कतार बनाते हैं।
यह देखा गया है कि लोगों को न्यूनतम संभव समय पर काम पूरा करने की जल्दी में Covid19 और.social डिस्टेंसिंग के बारे में भूल जाते हैं। वे यह सुनिश्चित करने के लिए अपने मुखौटे को हटाते हैं कि वे काउंटर स्टाफ के लिए श्रव्य हैं। वे काउंटरर्स के सामने एक-दूसरे के बहुत करीब खड़े होते हैं। क्या उन्हें चिंता है कि उनकी बारी अन्यथा नुकसान हो सकती है।
इसमें आने वाले लोगों के बारे में कोई जांच या रिकॉर्ड नहीं है। यह स्वाभाविक है कि राज्य के बाहर से आने वाले लोग बैंक का दौरा करेंगे। क्योंकि वे किसी व्यक्ति या प्रतिनिधि के माध्यम से घर पहुंचते हैं।
जो लोग वित्तीय व्यवसाय व्यक्तियों की पसंद और अधिकार के रूप में आते हैं उनके लिए कोई भी आयु बाधा नहीं डाल सकता है।
एक और जोखिम बढ़ने वाला पहलू मुद्रा नोट हैं। वे कोरोना वायरस के वाहक हो सकते हैं। दुर्भाग्य से बहुत से लोग अभी भी नकदी की गिनती के लिए अपनी लार के साथ उंगली की युक्तियों को गीला करने की आदत में हैं।
बैंकर और बैंक उच्च जोखिम में हैं। लेकिन बैंकों के प्रबंधन सहित किसी को भी इसका एहसास नहीं है। Covid19 के दौरान उपलब्ध कराई गई जोखिम भरी सेवाओं के लिए बैंक स्टाफ को बधाई देने वाला कोई नहीं मिला। कोई भी उन्हें एक एंटीबॉडी परीक्षण के साथ-साथ एक फूल की पेशकश नहीं करता है? तो Covid19 के कर्मचारियों के बैंक कर्मचारियों को अपने स्वयं के नियोक्ताओं और सरकार द्वारा भूल जाते हैं।
हमें बैंक शाखाओं में भीड़ को नियंत्रित करने की आवश्यकता है। उसके लिए लोगों को खुद मूर्खतापूर्ण पूछताछ के लिए बैंक शाखाओं के अंदर भटकने से बचना होगा।
यह एक बड़ी बात है कि उच्च जोखिम वाले क्षेत्र हैं और कुछ बहुत ही महत्वपूर्ण स्रोत ... बीओवेयर ...
Comments
Post a Comment